OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tón jako projev čisté beznaděje, akord jako výkřik zoufalství, chroptící dušené sténání jako příznak vrcholící krize. Výbuch vzteklé hudební agresivity, melodická rezignace nad týrající útočností traumatických představ. Myslíte, že mluvím z cesty? Pak je to zřejmý důsledek soustředěného poslechu poslední desky DISBELIEF, pacholků, kteří mě už léta pronásledují svým depresivním pojetím hudby mixujíc hardcore a death s podivně působivými náladami preparovanými z rozpadajících se zbytků doomové mršiny.
Již šesté album těchto německých brutalistů dokladuje, že se tito maníci už asi nadobro uzavřeli ve své plísní páchnoucí budově vystavěné z agresivních výbuchů schízy i depresivních záchvatů. Novinkový počin ani na chvilku nevystrkuje nos ze zdí vystavěných minulými deskami a DISBELIEF se tak dostávají do role byť velmi osobitých, přesto vykradačů sebe sama. Přesto však není hudba na aktuálním albu o nic horší než na předchozích dvou počinech, je pouze postavena na nachlup stejných principech a šablonách. Agresivita hardcorové řvavosti a pochmurná depresivita valících se death/doom postupů je model, který se skupině v minulosti perfektně osvědčil a nutno dodat, že v těchto vodách jsou DISBELIEF nebezpečným (byť v temnotách hlubin se skrývajícím) žralokem.
DISBELIEF si mě získali už dávno a jednou z osobitých příčin je specifický vokální projev Karsten Jägera, který dle mého mínění nemá v brutální hudbě obdoby. Hrdelní dávivý řev je v jeho provedení nepochopitelný svou silou a razancí při zachování onoho chvějivého chroptění, při kterém naskakuje husí kůže. Přesto umí tento týpek víc než jen řvát, z jeho projevu je cítit i značná melodičnost. Každopádně chudáci hlasivky musí dostávat zabrat. Ale k tomu, aby Karstenův vokální (snad raději kanální) projev mohl dostatečně vyniknout, je samozřejmě zapotřebí kvalitní hudební základ. Ten je, jak už jsme od DISBELIEF zvyklí, nepříliš komplikovaný a postavený především na chvějivých, jakoby ze řetězu urvaných riffech, které s dunivostí vynikají díky dokonalé corově laděné zvukové stránce, která je na posledních albech této skupiny samozřejmostí. Přes jistou „plytkost“ hudebních motivů dokáže skupina vystavět své skladby do postupů silně působivých a gradujících, přes jistou jednoduchost zde nenajdete prázdné plácání se na místě, bez nutnosti hledání složitých aranží skupina formuje svůj projev do dusivých nálad i řvavé nervozity. Ať už se krčíme při výbuších rychlejší a agresivní hudební nálože („Try“, „Crawl“) nebo proplouváme klidnějšími vodami s doomem koketujících zasmušilejších skladeb („Continue From This Point“), vždy je v této hudbě přítomna pro DISBELIEF charakteristická skličující nálada.
Mnohé skladby, například „Sick“ nebo „Rewind It All (Death Or Glory)“, se však snad až příliš nesou v intencích minulého alba, objevují se dokonce i podobné motivy. Jako slabinu současné tvorby německých ukřičenců tak nutno definitivně označit absenci vývoje, který po albu „Worst Enemy“ v podstatě ustal. A tak občas poněkud nostalgicky vzpomenu na album „Infected“, které sice není tak produkčně a zvukově dotažené, ale svojí variabilitou a velmi zvláštně nedefinovatelným kouzlem zůstává v mém žebříčku stále na vrcholu tvorby DISBELIEF. I současná produkce však má bezesporu silné charisma a je dotažena do jisté profesionálně podané a působivé formy, kterou si skupina zjevně vzala za svou, a které se asi hodlá zuby nehty držet. Nezbývá než si přát, aby se z tohoto osobitého pojetí nestala rutina, která začne nudit. Zatím to DISBELIEF stále vychází (alespoň u mě rozhodně), ale všeho se člověk jednou nabaží, i kvalitní hudby, když je stále stejná.
Šesté album německých pacholků DISBELIEF se nese zcela v duchu předchozí tvorby, hudba soustředěně působící především na emoce je skloubením několika stylů a kombinací nepodbízivé melodiky s agresivním soundem. Death, hardcore i doom se zde mísí s efektem vygradovat nálady až na hranice únosnosti. Prostě další pokračování hudební katarze jménem DISBELIEF.
8 / 10
Karsten "Jagger" Jäger
- vokál
Jan-Dirk Löffler
- kytara
Oliver Lenz
- kytara
Jochen "Joe" Trunk
- basová kytara
Kai Bergerin
- bicí
1. 66 (Intro)
2. Sick
3. Floating On High
4. For God
5. Continue From This Point
6. Crawl
7. Rewind It All (Death Or Glory)
8. Lost In Time
9. Try
10. Edges
11. Mental Signpost
12. To Atone For All
Killing Karma (2024)
The Ground Collapses (2020)
The Symbol of Death (2017)
Protected Hell (2009)
Navigator (2007)
66Sick (2005)
Spreading The Rage (2003)
Shine (2002)
Worst Enemy (2001)
Infected (1998)
Disbelief (1997)
Datum vydání: Pondělí, 14. března 2005
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 49:15
Produkce: Tue Madsen a DISBELIEF
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.